Malin Adner
Keramiker

CV

CV



Annette Alsiö
Glaskonstnär.

 

CV

CV

Lena Andersson
Keramiker

CV

CV

Anna Broström EK
Keramiker

CV

CV

JAKOB DANHARD
Keramiker

CV

CV

Nilla Eneroth
Glaskonstnär

CV

CV

Ulla Forsell
glaskonstnär

  Med hjärtat i det blåsta glaset vare sig det gäller kärlformer eller planglas leker jag med det dekorativa. Jag bränner in dekaler och förspeglar för att skapa djup och mystik eller låter blåsta delar täcka ytor. I bruksgodset vill jag locka fram det sensuella och låta färgen skimra. Jag har blåst glas sedan 1974.

CV

CV

Ylva Wilhelmina Franzén
Keramiker

CV

CV

Ulla Gustafsson
Glaskonstnär

Tål att användas, för en bättre vardag, naturlikt och finurligt.

CV

CV

Heidi Hirengen Fischer
Keramiker

Min keramik berättar mycket om mig själv. Jag fängslas av hur vi omgärdar oss med saker som säger något om vem vi är och hur vi lever. Fascineras av hur vi använder vår brukskeramik och vilken plats vi låter dem ta i vår vardag. Jag blandar gärna teknik, glasyrer och lera. Vad det blir i slutändan beror lite på dagsform, inspiration och inriktning. Att också låta fingrarnas avtryck bli kvar på godset är en ren hyllning till det handgjorda, för vad är mer vackert och poetsikt än just det handgjorda?

CV

CV

EMELIE HULTBERG
Keramiker

CV

CV



Linda Karlsson
Keramiker

Jag gör föremål med humor för en gladare vardag.

CV

CV

Gunilla Kihlgren
Glaskonstnär

FILMLÄNK: Champagneglasets tillverkning

CV

CV

Eva-Marie Kothe
Keramiker

 

CV

CV

SARA LUNDKVIST
Glaskonstnär

Sara Lundkvist jobbar professionellt inom studiobaserat konsthantverk med bas i Stockholm.
Hon använder sig främst av materialet glas med en bredd från glasblåsning till glasgjutning där hennes glasobjekt ofta beskrivs som moderna prydnadsföremål med referenser till magi, new age och spel.
Sara gör konstnärliga undersökningar genom materialets möjligheter där föremål och saker bär på en djupare betydelse och värde beroende på vad vi laddar dem med, värden som även kan vara övernaturliga och magiska.

CV

CV

Hisako Mizuno Jonsson
Keramiker

Min keramik är gjuten i vit eller infärgad porslinslera. Med hjälp av mitt organiska formspråk och matta rena ytor vill jag uttrycka varma och harmoniska känslor.

CV

CV

Stina Neander
Keramiker

Jag drejar i mörka och ljusa stengodsleror och i porslin, som jag sen oftast bränner reducerat i gasugn. Då kan jag få fram de klassiska orientaliska glasyrerna, som oxblod, chun, celadon.

CV

CV

Carin Nordling
Keramiker

Jag drejar skålar, muggar, kannor och fat som ska vara lätt att använda och leva med. Inga krusiduller, bara fina färger som går att kombinera ihop. På en ljus stengodslera använder jag en transparent glasyr i gräsgrönt, limegrönt, turkos, vit eller grått. Ibland gör jag stora urnor och ovala fat i lergods.

CV

CV

Elisabeth Ottebring
Keramiker

CV

CV

Rikard Palmquist
Gästmedlem, keramiker.

  • Jag är keramiker med verkstad i Gustavsberg utanför Stockholm. Jag ser mig som en ganska renodlad brukskeramiker. Jag arbetar dels med olika samarbeten med keramik till restauranger samt den senaste tiden keramik till fina Japanska och Kinesiska teer och speciella produkter till dessa, såsom tekannor, Shiboridachi , katakuchi, chawan och mizusashi med mera. Mina glasyrer gör jag av lera , granit och aska som jag finner i min närhet. Jag vill med min keramik förmedla en känsla av något som är i förändring ,att man var gång ser något nytt som påverkar en. Jag arbetar även med unika objekt i sandgjuten keramik.

CV

CV

Mari Pårup
Keramiker

CV

CV

Anna Lena Rudolfsson
Glaskonstnär

CV

CV



Linn sjöstedt
Keramiker.

Keramiker och konstnär verksam i Stockholm. Hon har sin ateljé i Gustavsbergs gamla porslinsfabrik.

CV

CV

EVA SKARBÄCK
Keramiker

  • Funktion, färg och form är väldigt viktig i min keramik.
  • Och spännande om det finns flera användningsområden och en blandning av olika material.

CV

CV

Agneta Spångberg
Keramiker

Mina arbeten utgår nästan alltid från ett vardagligt, igenkännande föremål - en hink, en korg, en klänning. Jag arbetar ofta i serier med en grundform där mönster och färg varieras så att varje objekt får sin specifika karaktär och uttryck. Dekoren är på senare tid bilder som jag har fotat, jag överför sedan dessa på godset med flera olika typer av tryck, bl.a. screentryck.

CV

CV

Lena Svensson
Keramiker

Jag älskar verkligen den blöta formbara leran under mina händer.

CV

CV



Marie Söderholm
Keramiker

CV

CV

Eva Ullberg
Glaskonstnär

Jag arbetar ensam i egen hytta sedan 1976. Det blir frihandsblåsta, drivna bruksglas och unika skålar och andra objekt. Under åren har jag även arbetat med ett antal uppdrag till offentliga miljöer och då oftast med planglas och kalla tekniker som laminatglas eller blästring. Men… Det jag alltid återvänder till är hyttan och den heta glasmassan.

CV

CV



NINA WESTMAN
Glaskonstnär

CV

CV

KAROL ZARBOCK
Keramiker

CV

CV

GÄSTMEDLEM TOVE BLANCK
Keramiker

CV

CV



GÄSTMEDLEM KATIA KOLT
Keramiker



GÄSTMEDLEM MALIN MENA
Glaskonstnär.

CV

CV



STIPENDIAT 2022/2023 HELENA MALM
Keramiker

  • Helena Malm, (f. 1982 i Stockholm), bosatt och verksam i Stockholm.
  • I min konstnärliga praktik arbetar jag materialutforskande med lera, glasyr och glas, och drar trådar mellan de olika materialen. Jag intresserar mig för mötet mel- lan form, yta och material, och dynamiken som uppstår när en grafisk form upp- löses och transformeras till något annat. I tidigare arbeten har jag med abstrakta former undersökt och gestaltat allmänmänskliga ämnen som exempelvis sorg, so- ciala skyddsmekanismer, och att ha och förlora kontroll.
  • Jag har en bakgrund inom design med examen från HDK 2007, och har varit yr- kesverksam som mönsterformgivare sedan dess. 2017 sökte jag mig vidare till ke- ramiken. Mina verk har ställts ut på bland annat Möbelmässan i Milano 2018 och på Stockholm Craft Week 2020 och 2021.
  • Melting Matter
  • ”Melting Matter” är mitt examensarbete från Konstfack, och består av keramiska skulpturer sprungna ur en lekfull och materialutforskande process med fokus på en kategori av glasyr som kallas ”Gloop”. Glasyrreceptet modifieras så att glasyren blir tjock, elastisk och formbar. I bränningen sker en förvandling där glasyren rinner och formar sig efter objektet. I de arkitektoniska skulpturerna möts de strama formerna och den rinnande glasyren och skapar frusna ögonblick, stan- nade i transformationen mellan flytande och fast. Skulpturernas uttryck upplevs som både inbjudande och vemodigt, och väcker tankar om tid och förgänglighet.